Početna strana > Hronika > Glas Amerike: Kongresni izbori u SAD
Hronika

Glas Amerike: Kongresni izbori u SAD

PDF Štampa El. pošta
utorak, 02. novembar 2010.

Milioni Amerikanaca su već glasali, ali će biračka mesta sutra biti otvorena za sve. Kandidati se za to vreme trude da pridobiju dodatne birače i upute svoju završnu poruku.

Kampanjska trka je ušla u završnicu, pa i predsednik Obama ulaže poslednje napore da održi demokrate na vlasti.

„Za dva dana, imate priliku da odredite pravac ove države i ove zemlje za mnogo godina u budućnosti. Baš kao što ste učinili 2008, možete da se suprotstavite ustaljenom načinu razmišljanja.“

Predsednici obe partije su jutros saopštili svoje završne argumente.

„Rekao bih da je ovo važna prilika da izmenimo kurs na kojem smo sad“, kazao je predsednik Republikanske stranke Majkl Stil.

„Demokrate iz sve snage – u najteže vreme od 1930-ih – pokušavaju da ekonomiju koja tone preusmere prema rastu, da povećaju vrednosti na tržištu akcija i vrate nam rast zaposlenosti", naglasio je predsednik Demokratske stranke Tim Kejn.

Republikanci i demokrate sve to drže na stolu – kucajući na vrata i telefonirajući da bi pridobili pristalice. U prošlosti, poslednja 72 sata pred glasanje, bila su presudna za obe stranke. Ove godine, to bi moglo da bude već kasno, s obzirom da je 16 miliona Amerikanaca već glasalo na prevremenim izborima.

Najnovije istraživanje javnog mnjenja televizije ABC i lista „Vašington post“, ukazuje da su demokrate smanjile razliku na opštim kongresnim izborima, ali da Amerikanci ipak daju republikancima prednost od 4 odsto u nadmetanju za Predstavnički dom.

Demokrate se više ne smatraju partijom promena. 2008, birači željni „novih ideja i novog usmerenja“, ubedljivo su bili za Obamu. Birači koji traže promenu, ove godine se opredeljuju 21 odsto više za republikance. U Nevadi, lider senatske većine Hari Rid je raspet, jer neprekidno zaostaje u anketama za kandidatkinjom Pokreta čajanke, Šeron Engl.

Skupa predizborna kampanja

Tokom ovogodišnjih izbora u Sjedinjenim Državama, novac u vidu kampanjskih priloga, po svemu sudeći igra veću ulogu nego ikada ranije. Ovogodišnja odluka Vrhovnog suda je otvorila put za veće ulaganje korporacija i sindikalnih organizacija u televizijske oglase. Do sutrašnjih izbora, na ovogodišnja nadmetanja za mesta u Predstavničkom domu, Senatu i za guvernerske pozicije, prema istraživanjima organizacija koje nadgledaju prikupljanje priloga, utrošiće se dve do tri milijarde dolara.

Pored kampanjskih govora, kandidatskih debata, pa čak i povremenog koškanja nezadovoljnih birača, beskrajno televizijsko oglašavanje je postalo pogonska sila ovogodišnje predizborne kampanje. Jedno od najintenzivnijih nadmetanja vode demokratski lider Senata Hari Rid i njegova republikanska suparnica Šeron Engl u Nevadi.

Mnoge oglase finansiraju organizacije koje nisu povezane sa političkim partijama, među kojima mnoge anonimno daju priloge i vrše veliki uticaj na kampanju.

Republikanci izgleda da imaju korist od povećanog dotoka novca zahvaljujući presudi Vrhovnog suda koji je u januaru ukinuo ograničenje trošenja korporacija i sindikata na kampanjske oglase. Ta promena je naravno izazvala pažnju i predsednika Baraka Obame, koji je pokrenuo pitanje finansiranja kampanjskog skupa u Ilinoisu od strane američke Trgovinske komore.

„Hoćete li da dozvolite da specijalni interesi Vol strita i Vašingtona, pa čak možda i mesta izvan naših obala, dođu ovde i kažu nam ko treba da nam bude senator.“

Trgovinska komora poriče da koristi novac iz inostranstva, a republikanci uzvraćaju udarac, uključujući i Karla Rova, političkog savetnika bivšeg predsedika DŽordža Buša. Rov je povezan sa organizacijom koja prikuplja novac za republikanske kandidate.

„Ovo je očajnički politički potez Bele kuće, da bi se skrenula pažnja sa neuspešne ekonomske politike.“

Izborne kampanje u SAD su skupe i postaju sve skuplje, kaže analitičarka Suzan Tolkin.

„Kandidatura za položaj je skuplja nego ikada. Televizijsko oglašavanje je vrlo skupo.“

Smanjenje ograničenja na prikupljanje i trošenje kampanjskih priloga ove godine pomaže republikancima, kaže istoričar Alen Lihtmen.

„Zahvaljujući izmeni načina na koji Vrhovni sud tumači zakone, bogati darodavci mogu da daju ogromne novčane priloge za kampanju bez otkrivanja svog identiteta. Prema tome, republikanci prolaze mnogo bolje. Oni imaju takozvanu izvornu energiju koja nedostaje demokratama - od Pokreta „čajanka“ i dobijaju veliki novac.“

Ali Mišel Bernard, iz Nezavisnog foruma žena, kaže da novac pritiče republikancima zbog toga što se biračima više dopada njihova poruka o manjoj administraciji i žele da je upute predsedniku Obami.

„Bez obzira da li se radi o demokratama ili republikancima, ljudi se bune zbog količine novca kojim spoljašnje organizacije finansiraju kandidate, ali novac prati kandidate, a ne obrnuto.“

Demokrate pokušavaju da usredsrede pažnju na priloge za republikansku kampanju kao glavno pitanje, ali ankete do ovog momenta pokazuju da su birači najzabrinutiji za ekonomiju i posao.

Ispitivanja javnog mnjenja ukazuju da bi zabrinutost birača povodom ekonomije mogla na sutrašnjim izborima da nanese štetu saveznicima predsednika Obame iz Demokratske stranke, koji se kandiduju za položaje u Kongresu.

Funkcioneri Bele kuće su naveli da će podsticanje izvoza i rast zaposlenosti biti ključni predmeti razgovora predsednika Obame tokom predstojeće posete Južnoj Koreji i drugim zemljama Azije. Funkcioneri navode da će Vašington nastaviti da razgovara sa Kinom o pitanjima valute i navode da je u toj oblasti postignut izvestan napredak.

(VOA)